šátky YORO

Kožní nemoci - vše o cystách, lipomech a výrůstcích

2009-04-21
Autor: Jaroslava Šrámková

Existuje poměrně velké množství vnějších vlivů působících na pleť. Tyto okolnosti mohou způsobit bulky a modřiny a mohou se objevit jak na kůži, tak také pod jejím povrchem. V tomto článku se budu snažit popsat ty nejběžnější z nich, a to tyto: Kožní cysty, Angiom, Dermatofibrom, Epidermoidní cysty, Folikulitida, Keratoakantom, Keratóza, Lipomy, Fibromy-Neurofibrom

V tomto článku se budu snažit popsat ty nejběžnější z nich, a to tyto:

Kožní cysty

Cysta

Cysty jsou benigní (nezhoubné) uzavřené váčky kůže, které mohou být naplněny tekutinou, hnisem nebo nějakou jinou látkou.

Cysty se běžně vyskytují na kůži a mohou se objevit takřka kdekoliv. Na omak jsou cítit jako malé hrášky. Cysty se objevují jako výsledek infekce, ucpání mazových žlázek nebo jako reakce na cizí těleso (např. náušnice, piercing apod….).

Symptomy cyst

Cysty jsou obvykle:

• Pomalu rostoucí
  • Bezbolestné

Léčba

Cysty obvykle nezpůsobují bolest, pokud se neprotrhnou a nejsou infikovány a zaníceny. Některé cysty zmizí samy od sebe bez jakékoliv léčby. Další potřebují vysušit-zavést drenáž. Ta zahrnuje propíchnutí/naříznutí cysty něčím ostrým a následný odtok tekutiny ven. Pokud je cysta zanícená, může být zapotřebí ošetření kortisony. Toto ošetření se provádí injekčně a cysta poté zpravidla ustoupí. V některých případech cysty na léčbu nereagují a je zapotřebí odstranit je chirurgicky.

Angiom

Angiom je měkký, třešňově červený kožní hrbolek.

Přestože se angiom obvykle objevuje na trupu, může se prakticky vyskytnout kdekoliv na těle. Příčiny výskytu nejsou známy, výrůstek se objevuje u lidí nad 40 let.

Symptomy angiomu

Jsou to malé, jasně červené výrůstky, které jsou nezhoubné a bezproblémové. Velikost výrůstku může kolísat od velikosti špendlíkové hlavičky po víc než půl centimetru v průměru.

Léčba

Ve většině případů angiom nevyžaduje léčbu. Pokud je kosmeticky nežádoucí nebo je předmětem častého krvácení, lze jej odstranit laserem nebo elektrokauterem (slouží k odstraňování teplem - proces spálení/zničení tkáně pomocí drobné sondy vedoucí elektrický proud). Odstranění může způsobit trvalé zjizvení.

Dermatofibrom

Dermatofibromy jsou neškodné, kulaté, červenohnědé výrůstky, které se nejčastěji vyskytují na pažích a na nohou. Obsahují zjizvenou tkáň a na pohmat jsou to tvrdé bouličky.

Příčiny vzniku dermatofibromů nejsou známy.

Symptomy Dermatofibromu
Červené, hnědé, nachové zabarvení kožního výrůstku. (Zabarvení se však v průběhu času může změnit.) Velikosti pilulky Citlivost, bolestivost a svědění; výrůstky však mohou být také zcela bezbolestné Po vyštípnutí se objeví důlek Léčba Dermatofibromu
Ve většině případů není třeba léčit. Nicméně výrůstek lze odstranit chirurgicky nebo jej lze zploštit zmrazením tekutým dusíkem.

Epidermoidní cysta

Epidermoidní cysta, jinak také mazová cysta, je benigní (nezhoubná) kožní cysta vytvořená z ucpané kožní žlázky. Nejčastěji tyto cysty vznikají v oblasti genitálií, na trupu a na zádech, ale mohou se objevit také jinde.

Symptomy Epidermoidní cysty

Obecně mají tyto cysty kulatý vzhled. Na kůži je viditelná tmavá část cysty. Pokud se infikuje, zčervená. Pokud ji zmáčkneme, může z ní vytékat tvarohovitá tekutina.

Léčba Epidermoidní cysty

Aby byla léčba epidermodní cysty efektivní, vyžaduje se zpravidla úplné odstranění kožního míšku, ze kterého cysta vznikla. Pokud je tekutina pouze vytlačena ven, může se cysta znovu objevit. Lékař zpravidla umí odstranit cystu velmi malým řezem. Léčba antibiotiky se předepisuje, pokud je cysta infikovaná.

Folikulitida

Folikulitida je vlastně zánět vlasového váčku. Může ji způsobit infekce vlasového váčku např. chemickým nebo fyzickým podrážděním (holení, tření se o oděv…). Typický výskyt je na obličeji, na stehnech a na pokožce hlavy.

Folikulitida je běžnější u lidí trpících diabetes mellitus (cukrovka), obézních a také těch, kdo mají problémy s imunitním systémem.

Symptomy Folikulitidy

Poškození má vzhled rudého pupenu nebo pustule (neštovička) na kůži nebo ve vlasech. Štěp uprostřed postižení nemusí být vidět.

Další příznaky:

• Četné červené puchýřky a/nebo pustule ve vlasovém ložisku
  • Vyrážka
  • Svědění, svrbění
Léčba Folikulitidy

Lokálními a orálními antibiotiky nebo proti plísňovými léky. Tato léčba je dobrá zejména u přidružených infekcí vlasového váčku. Léčba jako taková by měla také zahrnovat prevenci dalšího poškození váčku.

Prevence spočívá v:

• Minimalizace tření s oděvem
  • Postižené místa NEHOLIT, pokud to není možné, používejte vždy novou čistou žiletku

Keratoakantom

Jde o nezhoubný kožní nádor. Objeví se, když buňky ve vlasovém váčku nerostou normálně. Růst výrůstku očividně odstartuje menší poškození kůže, a to v oblasti, která utrpěla poškození slunečním zářením. Ultrafialové sluneční záření je jeden z největších rizikových faktorů umožňujících vznik keratoakantomu.

Obvykle se objevuje na kůži poškozené slunečním zářením jako silný výrůstek. V centru je zrohovatělý.

Nejčastěji se vyskytují u osob starších 60-ti let.

Symptomy Keratoakantomu

Jde o rychle rostoucí červenou bouli kopulovitého tvaru s jamkou uprostřed. Mohou narůst do extrémních velikostí, občas i 8 až 15 centimetrů v průměru.

Léčba Keratoakantomu
Keratoakantom se může odstranit pomocí:
  • Kryoterapie (zmrazení pomocí tekutého dusíku)
  • Kyretáž (vyříznutí, vyškrábnutí)

Keratóza

Keratóza svým vzhledem připomíná „husí kůži". Hrbolky se obyčejně objevují na horní části paží, mohou se však objevit také na tvářích, zádech a na hýždích. Přestože je keratóza velmi neatraktivní, je úplně neškodná.

Symptomy keratózy

Zdrojem kosmetických potíži jsou malé, tvrdé hrbolky. Ty jsou obvykle bílé nebo červené, nesvědí ani nebolí. Vzhled kůže je horší během zimních měsíců nebo kdykoliv je nízká vlhkost a kůže se vysuší. K přechodnému zhoršení může dojít během těhotenství a po porodu.

Léčba keratózy

Přestože někdy jde o stav téměř trvalý, u drtivé většiny případů postupně zmizí do věku 30ti let. Léčba keratózy není nezbytná, záleží čistě na pacientovi, jak se k tomuto spíše kosmetickému problému postaví.

Prvním krokem v léčbě by mělo být intenzivní zvlhčení. Na postižená místa se mohou použít krémy jako Acid Mantle Vaseline nebo Complex 15. Měly by se aplikovat na pokožku po každém koupání a poté ještě několikrát denně.

Další léčba může zahrnovat:
  • Léčivé krémy obsahující močovinu (Carmol-20) nebo alfa-hydroxi kyseliny (Aqua Glicolic) se aplikují dvakrát denně
  • Dlouhé namáčení v horké vodě a následné tření pokožky hrubou žínkou nebo kartáčem

Lipomy

Lipomy jsou subkutánní (podkožní) nádory či uzliny v měkké tkáni. Obvykle jsou pomalu rostoucí a benigní. Mají nepoddajnou konzistenci. Běžně vznikají na trupu, na ramenech, na krku, ale mohou se objevit i na jiných částech těla.

Symptomy lipomu

Lipomy vznikají buď jako skupinky nebo jako samostatné uzliny. Většinou mají méně než 5 cm v průměru a jsou bez příznaků, ale mohou výjimečně způsobovat bolest, a to v případě, že tlačí na nerv.

Léčba lipomu

Lipomy se neodstraňují, pokud ovšem nejde o kosmetickou záležitost nebo pokud neutlačují okolní tkáně. Obecně se lipomy neinfiltrují do okolních tkání, takže jsou velmi snadno odstranitelné pomocí excese (vyříznutí).

Alternativou standardního vyříznutí je ruční vymačkání lipomu přes drobný řez. Tato technika je užitečná v oblastech s tenkou pokožkou, jako je např. obličej. Kosmetické operace se využívají u velkých lipomů, aby se předešlo zjizvení.

Neurofibrom

Neurofibroma jsou měkké, kypré tumory (výrustky) vyskytující se na nebo pod kůží, ojediněle dokonce hluboko uvnitř těla. Jde o benigní (nezhoubné) nádory, které se vzácně mohou stát maligními (zhoubnými).

Symptomy neurofibromů
Symptomy se mění, záleží na přesné lokalitě a velikosti tumoru. Jsou tyto:
  • Pomalu rostoucí, bezbolestné
  • Příležitostná bolest
  • Při náhodném doteku v postiženém místě pocit „elektrického šoku"
  • Neurologické problémy, pokud tumor zasahuje významnější motorické nebo smyslové nervy nebo pokud jsou nervy tumorem přitlačeny.
Léčba neurofibromů

Pokud tumor nezpůsobuje žádné problémy, léčba není nezbytná. Pokud ovšem ovlivňuje jakýmkoliv způsobem nervový systém, je vhodné jej chirurgicky odstranit. Ve většině případů je léčba úspěšná a potíže se už neobjeví.

Účinné prostředky pro ochranu kůže