Vitamín C – proč je tak důležitý pro naše zdraví?

Vitamín C – proč je tak důležitý pro naše zdraví?
4.7 (93.33%) 9 votes
Málokdo ví, že super zdrojem vitamínu C je červená paprika...

Málokdo ví, že super zdrojem vitamínu C je červená paprika…

Vitamin C je snad nejdůležitější stopová živina. Je to silný antioxidant, působí protizánětlivě, posiluje imunitní systém a stimuluje tvorbu pojivové tkáně, kostí a zubů. Představuje i něco jako „cement“ pro stěny cév. Člověk a morče jsou jediní savci, kteří nejsou schopni produkovat si ve vlastním těle potřebný vitamín C. Stalo se tak v důsledku defektu v jednom jediném genu, který jeho tvorbu znemožňuje, ačkoli ho přímo naléhavě potřebujeme. Zvířata tuto schopnost ještě mají, a proto nedostávají infarkt.

Vitamín C naše tělo velmi potřebuje

Vitamin C enormně stupňuje produkci kolagenu a jiných molekul zajišťujících rovnováhu těla. To on udržuje pružnost, a tím i mladistvost 1 000-kilometrové délky stěn lidských tepen, žil a kapilár. Jelikož jsme vzhledem ke genovému defekt ztratili schopnost přeměňovat molekulu cukru na vitamin C, musíme si do těla přivádět denně tři až pět gramů vitamínu C. Má se to dít v podobě několika dávek v množství 1-1,5 gramu. To proto, že vitamin C se v těle neukládá, ale v průběhu čtyř hodin se spotřebuje, přičemž případný přebytek tělo nijak nezatíží, ale opustí ho vylučovací cestou.

Pokud se v důsledku chronického nedostatku vitaminu objeví první trhliny v cévách, zmobilizuje tělo svou stavební látku cholesterol, která trhlinku ucpe. Samozřejmě, tím se průměr cévy zúží, a tak je tělo nuceno zvýšit krevní tlak, aby si i přes ztížené podmínky zajistilo prokrvení. Samozřejmě, zvýšený krevní tlak představuje další zátěž pro cévy, což opět řeší další cholesterol, jen aby nedošlo k další trhlině. Céva se zúží ještě více, takže na průtok krve je zapotřebí ještě vyšší tlak, a ten pak ještě více zatíží stěny cév … Tato bludná spirála se nejednou končívá srdečním infarktem.

Ale je možné i něco jiného: můžete celý tento proces zvrátit tím, že tělu poskytnete dostatek vitaminu C, jakož i jiných vitamínů a minerálů. V první řadě je třeba zdůraznit, že prostřednictvím vitaminu C se cévní stěny stávají opět pružnými, takže tělo může odbourávat cholesterol, a tím uvolňovat prostor pro krev v cévách. Klesne krevní tlak a hrozba infarktu ustoupí. Zatímco začnou být cévy zcela průchodné, trvá asi rok.

Vitamín C je něco jako elixír života

Vitamin C je skutečný elixír života i pro cukrovkáře, protože nejenže pomáhá vyhnout se komplikacím s cévami, ale dokáže i napravit diabetickou deviaci v látkové přeměně. Vitamin C snižuje hladinu cukru v krvi, a tím i potřebu inzulinu, ale právě diabetici mívají hladinu vitaminu C v krvi velmi nízkou.

Vitamin C je nezbytný pro stabilitu našich cév, je to nejdůležitější prostředek k léčení ran našeho těla a náš nejdůležitější antioxidant, tak nepostradatelný pomocník naší látkové přeměny. Jsme přesvědčeni, že již následující generace nebude znát srdeční infarkt, arteriosklerózu ani mrtvici, protože spásné poznatky medicínského výzkumu budou zakotveny ve vědomí lidí a budou stimulováni na pravidelné užívání vitamínů a využívání výživových doplňků. Ale s vyhýbáním se těmto chorobám ve svém životě můžete začít již nyní.

Pokud se vitamin C užívá ve formě kyseliny askorbové, může to vyvolat žaludeční potíže. Lepší je užívat směs kalciumsorbátu, magnéziumsorbátu a odtučněné formy askorbylpalmitátu.

Vitamin C patří k nejsilnějším vitamínem. Není se co divit, protože má opravdu velké účinky:

  • chrání před nachlazením,
  • pomáhá regenerovat tkáně,
  • posiluje cévy a chrání před nemocemi srdce,
  • podporuje vstřebávání železa,
  • zvyšuje obranyschopnost.

Konzumujete málo vitamínu C?

Pokud máte „céčka“ málo, můžete se cítit unaveni. Mezi další příznaky patří:

  • krvácející dásně,
  • časté nachlazení,
  • bolesti kloubů a svalů.

Doporučená denní dávka vitaminu je 60 mg. Jak vyplývá z následující tabulky, pomeranče neobsahují zdaleka tolik vitaminu C, jak si lidé myslí.

Dobré zdroje vitamínu C

Potravina Obsah vitamínu C ve 100 gramech
Červená paprika 191 mg
Černý rybíz 166 mg
Brokolice 121 mg
Kiwi 93 mg
Květák 77 mg
Jahody 67 mg
Červené zelí 52 mg
Pomeranč 51 mg
Rajče 19 mg

 

Vitamíny jsou samozřejmě nejlepší čerstvé

Pokud si říkáte, že uvaříte brokolicovou polévku a maximálně tak doplníte vitamin C, jste na omylu. Za každých 5 minut vaření klesne množství vitaminu C o 10%. Průměrně se ho při vaření ztratí až 60%.
Proto je nejlepší zeleninu a ovoce konzumovat čerstvé. Další dobrou variantou jsou domácí šťávy. Nejsou v nich žádné přidané cukry, barviva ani konzervanty. Navíc v čerstvě připraveném nápoji je obsah vitamínů nejvyšší.

Kde si více přečíst o vitamínu C?

VIDEO: Vitamín C a tip pro zvýšení imunity

Líbil se vám náš článek? Sdílejte ho, uděláte nám radost

Zatím žádné komentáře

Zanechat komentář ke článku

Zpráva

Souhlasím
Tato stránka používá „cookies“ k dodávání služeb v souladu s dohodou. Podmínky pro ukládání „cookies“ nebo pro přístup k nim můžete nastavit ve svém prohlížeči. Více informací.